Tillbaka

Nu är jag tillbaka efter 10 dagar i hemtrakterna i Norrbotten. De flesta spenderades ute i skärgården där vi plockade bär och svamp, jobbade på renoveringen av stugan, fiskade och bastade. Som vanligt är det skönt att komma ut till stugan, då den är pytte-pytte liten blir det ju att man spenderar den mesta tiden utomhus. Det finns ju inte el eller vatten och det är så skönt att gå "back to basic" lite, tända ljus och hämta vatten ur brunnen. Det mest dramatiska som hände var att det fastnade en fågel i näten en av dagarna vi fiskade. Den hade fastnat så att den hade huvudet under vattnet och var väldigt medtagen när vi kom fram till den. När vi slitit sönder nätet för att få loss den så hängde den bara med huvudet och jag trodde att den var död. Men efter ett tag så blinkade den och när den suttit i mitt knä ett tag och fått hämta sig så började den visa vad den tyckte om att jag höll i den och bet och bet min jacka och väste mot mig. Så när det piggnat till lite till så släppte vi den igen. Självklart hann den bajsa i min famn, det verkar vara en av fåglars starkaste reaktion. 1. Jag är i fara! 2. Bajsa! 3. Vad ska jag göra? Alla fåglar jag någonsin försökt hjälpa har i alla fall bajsat på mig (utom en duvhök, men de kanske har lite mer värdighet/är lite smartare vad vet jag?) Det var i alla fall den närmaste djurkontakt jag fick under dessa dagar eftersom jag lämnat alla pojkarna hemma. Och självklart var batterierna slut i kameran just då annars hade det funnits en bild på mig med den lilla svärtan i famnen.

I kväll var det lydnadsträning och jag missade ju en gång förra veckan eftersom jag var borta så vi hade ju inte hunnit träna så mycket. Men nu är jag laddad igen och vet precis vad vi ska träna på till nästa gång. Jag har valt dessa moment:

1. Fritt följ (surprise!) som jag delar in i: 
    -position sittande bredvid mig med kontakt
    -position gående bredvid mig med kontakt
    -starten dvs första steget/n då han tenderar att förlora kontakten och titta rakt fram.
Kanske hinner vi sätta ihop dem...

2. Ingång: att hitta rätt position helt enkelt. Jag har tidigare kört med "följ min hand" metoden men ska försöka lära honom att söka upp själv utan hjälper (alltså inte ta bort hjälpen utan prova en ny metod). Förhoppningsvis hinner det utvecklas till en inkallning....

3. Apporteringen: och då endast hålla-fast delen som ju är svårt för pojken min. Så ingen loss-träning alls, jag ska inte ens säga loss utan bara fokusera på att hålla kvar. 

Förra gången som jag missade tog de upp att man bara bör hålla på med 2-3 moment i taget. Hm.Jag duttar ju runt och nosar på lite av varje. Lär honom att lägga sig snabbt eftersom vi inte har kört igång med läggande under gång. Lite kryp. Lite ställande under gång. Försök till fjärrdirigering (det går inte så bra) osv. Så det får jag kanske tänka på......




Måla farmorstugan.......


Vi eldade upp allt skräp och ris en vacker kväll.
    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback