Upp och ner

Ja, jag trallar på med lydnadsträningen och det går upp och ner. Förra veckan på kursen var han så himla duktig! De två första gångerna har han ju mer varit helt galen men nu börjar han lugna sig lite (och lära sig att de som tittar på inte är så himla roliga). Vi har börjat åka dit ett tag innan och går en långpromis i skogen först för att sedan hinna träna lite själva på planen innan alla kommer. Vi var först ut (vi tränar ju en hund i taget) och Elliott ville inte alls kissa utan bara komma in på planen där vi hade så roligt sist, de andra hade inte kommit ut ur klubbstugan ännu så det var inte de som drog, så himla roligt. Momenten vi tränat på visade han upp jättebra så jag var så himla nöjd!

Nu försöker jag ju gå vidare. Och det går väl inge vidare. Försöker jobba upp farten i inkallning och med apport i munnen men det går inte bra. Jag tycker ju inte att det borde vara problem med en hund som Elliott men han spänner sig och tror att det ska hända något på väg in, typ boll, annat kommando eller jag vet inte. Han har värsta Borde Collie stuket, hukar sig och travar mot mig istället för att springa järnet. Har försökt tagga honom med boll bakåt men det lossnar inte när vi tränar lydnad. Däremot gör han helt fantastiska inkallningar när vi är ute i skogen nu sen vi börjat träna så mycket. Måste nog tänka och tänka om.......

Han har iallafall lärt sig ingång med apport i munnen något så när, i början spottade han ut den så fort jag vill någon annat än att han bara skulle stå med den i munnen. Vanliga ingången går snabbare och snabbare. Har tyvärr upptäckt att jag inte kan träna inomhus med honom, golvet är så halt så han gör allt så himla sakta så vi har flyttat ut på lilla uteplatsen. 

Starten på fritt följ har lossnat, tyvärr på bekostnad av vanliga fritt följet. Nu tror han att han inte behöver gå så många steg, efter tio steg börjar han sacka efter och tycker att det ska komma belöning.....suck. 
 
Hade tänkt gå spår förra veckan men det blåste så himla mycket. Denna veckan har jag blivit helt såld på Canis sida och läst gamla reportage bla ett om hur man lär dem plocka upp pinnarna/apporterna. Så nu ska vi jobba på det innan vi börjar gå spår. Det går tyvärr inte heller så bra (tränade första gången idag). De är så tuggvänliga och ligger de på marken tar han dem i munnen och lägger sig ner själv för att tugga på dem. Lämnar jag från handen går det bra, då tittar han på mig och jag vet att han vill tugga men han vet att han inte får så han håller sig. Annat är det som sagt när den ligger på marken. Men Rom byggdes inte på en dag så vi kommer kämpa på.....

Idag var vi på en liten utflykt till havet, jätteskoj tyckte Elliott som glatt skuttade omkring. Vi tränade lite på stranden med varmkorv som belöning - redan uppvarvad av lek och med korv som belöning gick fria följet jättebra.


Morgonpasset i P3. Här tränas ingångar.



Att han sitter är inte det viktiga utan att han kommer till denna position.


Woah, det sitter något där bak!!!!


Jag försöker nå den.....


Nästan!


Satsa järnet nu!


Yes!!! It´s mine!!! I dubbel bemärkelse.......


Go-pojkarna var inne mycket förra veckan , de tycker INTE om när det blåser.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback