Intensiva helg......

Alltså, det är så himla kul när det funkar när man tränar!!! Vilken kick! När det inte funkar har jag ju i och för sig en förmåga att tro att det aaaaaaldrig kommer funka....... Tränade iallafall med spårapporten idag, det funkade ju som sagt inte sist men nu gick det galant. Tränade inomhus först och när det funkade flyttade vi ut på gräsplätten och fortsatte. Ibland tar det ett tag innan han tar den men det kom igång. I slutet lade jag den runt en buske och gick med honom vid sidan dit och han plockade upp den direkt när vi kom dit!!!! Så imorgon går vi ut i lillskogen och fortsätter. Tanken är ju att vi ska träna in upplockandet av spårapporterna innan det blir fler spår och när det väl blir spår så blir det korta och med fokus på pinnarna. Han har redan så stort intresse för spåret så tanken är att få honom att tycka det är roligt att leta pinnar längs spåret. Vi får se....

Vi har hunnit med flera kurstillfällen. Det har lossnat till slut med att komma vidare och han har nu fin fart i både inkallning och apportering. Har dock inte satt ihop det ännu utan tränar farten för sig. Han kan även ingång med apporten i munnen. Han har ju inte varit störtförtjust i plastapporten jag har direkt och inte velat röra sig med den i munnen (stå still och hålla går ju bra, det har vi ju övat) så vi har kört med tross och dummie istället. Men det har kommit eftersom och i lördags när vi tränade lade jag kopplet och apporten på marken och så skulle vi börja med att träna inkallning och fotgående. Då springen lilltoken bort och tar apporten i munnen och springer runt på hela planen jätteglad, runt de andra kursdeltagarna för att liksom visa - titta vad jag har!  Så det var ju kul, även fast han stack så kunde jag ju inte bli arg när han gjorde framsteg på ett annat plan. Vad som oxå är kul/lustigt är följande. Elliott har alltid haft problem med att komma tillbaka med dummisarna/eksakerna när vi tränar och leker. Vi har jobbat jättemycket på detta och nu kommer han och spottar ut dem 1-2 meter ifrån oss vilket i allafall är framsteg. Men när vi övar fart med apporten, då springer han mot mig med den i munnen, så får han ju klick på drygt halva sträckan och då släpper han den inte utan släpper den bredvid mig ÄVEN fast jag belönar med boll bakåt (dvs kastar den direkt efter klicket). Skumt. I fotgåendet finns fortfarande tendens till att sacka men tydligen så sackar jag oxå / förväntar mig att han ska sacka vilket syns i mitt kroppsspråk. Träna, träna....

Till på torsdag ska vi träna på fotgåendet och om det funkar börja med svängar (en i taget). Håller på att öva in stegordningen i svängarna på mig själv så att det inte ska låsa sig helt när jag väl tar med hunden i det hela....Ska öva på fart på kortare sträckor i både inkallning och apportering  och kanske sätta ihop inkallningen. Apporteringen måste vi öva gripandet innan vi sätter ihop. Kedja ihop lite av det vi kan ska vi oxå försöka göra, dvs inte nödvändigtvis hela moment men så att han får göra två saker i rad innan han får belöning. Tex fotgående följt av en ingång/inkallning och sedan belöning. 

Min lillasyster har varit här tors-må så jag känner att jag inte hunnit träna så mycket de senaste dagarna så vi får se vad vi hinner åstadkomma till på torsdag som är sista kurstillfället :( Som tur är är flera av de andra intresserade av att starta en träningsgrupp så det känns jättekul, jag trivs verkligen med dem, vi har skitkul på träningarna. Kanske kommer vi få hjälp någon gång då och då av mer erfarna inom klubben, vi skulle höra med träningskommittén. Kul!



Kommentarer
Postat av: A-L,Cirrus&Mysak

Oj så duktiga och flitiga ni är! Jag skulle verkligen behöva lite av din energi ...

2008-10-14 @ 20:09:42
Postat av: lovisa

Hej vännen!

jasså, jag ser att du skyller all brist på träning på lillasyster.. Ne skojja bara !! hoppas det går bra på torsdag och kom ihåg att öva på att torrgå på ica maxi :)

kraam

2008-10-14 @ 21:30:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback