Sammanfattning tävlingslydnadskurs

Nu är lydnadskursen slut :(

Tänkte skriva ner några av de saker jag lärt mig och lite insikter. De kommer inte i någon strukturerad ordning :) Har säkert skrivit det förut men kursen har ju byggt på att vi själva väljer moment och kriterier att öva på. Vid kurstillfället har sedan alla ekipage fått några minuter var att visa hur de gått framåt och visa/fråga där de har problem. De andra hundarna har under tiden suttit i bilen för att fokusera på varje hunds inlärning och inte på störningsträning. Vi har inte heller gått igenom de olika momenten utan litteraturen har vi fått läsa själv. Däremot har vi pratat mycket om träningsläge, timing, kriterier och belöning mm. 

  • Planering. Jag måste planera alla moment mycket bättre och veta exakt vad och hur jag ska göra och vilka mina kriterier är. Det blir så mycket lättare att se när det blir fel och veta att jag inte ska belöna då. Det blir ju lätt att hunden får godis vid väldigt olika utföranden av uppgiften......

  • Att planera alla delmomenten samt ihoplänkningen på en gång. Det går snabbare än vad man tror. Ibland funkar det på en gång och då efter några upprepningar kan man ju gå vidare och då kan det ju vara bra att veta hur....

  • Om det blir fel.... kallar vi det att hunden blir "lurad" och avbryter säger glatt - Nu blev du lurad/Nu blev det fel! och viftar lite med godisen eller leksaker för att visa hunden vad den gick miste om. Låter kanske konstigt när jag bara skriver det så här men för mig har det funkat jättebra. Det har gett mig en helt annan säkerhet i vad jag ska göra när det blir fel. Tidigare visste jag nog inte riktigt vad jag skulle göra, inte säga nej men inom mig blev jag nog förtvivlad och fylldes snabbt av att det här kommer aldrig gå och gud vad jag är dålig och gör fel mm. Nu kan jag istället byta känslan från negativ eftersom jag vet exakt hur jag ska göra. Det här har oxå gjort att jag inte behöver oroa mig för att han ska gå upp i varv och försöka lugna ner honom hela tiden utan vi kör på och jag jagar upp honom ibland med leksak som belöning, retar honom osv och han har kvar tempot och energin men försöker ändå göra rätt. Skulle han börja skälla går jag bara därifrån, han ska söka upp mig och vilja träna. 

  • 80% av gångerna ska det funka, fungerar det 100% är det för lätt för hunden! Något att alltid ha med sig, speciellt för mig som har en förmåga att nöta samma grej länge och inte inse att det är dags att gå vidare.

  • Att tidigt ta in störning! Vänta inte tills hela momentet är klart utan när en del i momentet är klart kan man träna det med störning. 

  • Att börja tidigt med att kedja ihop de delmoment man lärt in, inte nödvändigtvis till färdiga moment utan det kan vara ex ingång + fritt följ några meter. Detta för att hunden ska lära sig att göra saker efter varandra samt att den då inte heller får belöning förrän båda delarna är gjorda. 

  • Funkar det inte, fundera alltid på om belöning är tillräcklig?

  • Variera belöningen! För oss blir det mest godis och leksak eftersom han tenderar att gå över styr när vi kampar (att han är en liten brukshund har jag ju fått höra om honom) men poängen är ju att lydnadsträning ska vara som en lek så några gånger med godis och sen woah -leksak eller att jag springer och leker med honom utan leksak. 
Denna lista kommer nog fyllas på eftersom och kanske även redigeras då jag känner att jag just nu inte är i mitt mest pedagogiska tillstånd. Ev blir det en fortsättningskurs till våren och fram till dess kommer vi att ha en träningsgrupp med några av dem som var med från kursen och förhoppningsvis få hjälp med instruktör någon gång ibland. 

Fram till nästa fredag är det tentaläsning så inga uppdateringar så att ni vet. Elliott kommer få en ack så trist vecka, matte är inte bra på att tentaplugga och leva som vanligt utan vill försvinna från allt vardagsbestyr helt.......Jag lovar att ta igen det sen. När tentan är klar ska vi ligga i med spårapport-träningen så att vi kan börja träna spår innan snön kommer. Det skulle vara skönt att komma en bit på vägen med spåret eftersom planen är att gå sök-kurs till våren och då är det ju bra att ha befäst spåret. Agilityn ligger vi lågt med, hindrena är ju byggda men det är nog att ha i huvudet (mitt huvud alltså, för Elliotts del skulle det säkert gå bra) med lydnaden och spårträningen........


Kommentarer
Postat av: A-L,Cirrus&Mysak

"Lurad" var ett bra uttryck - det härmar vi! Har letat/testat flera olika kommandon för "fel" men inte hittat något som ligger bra i munnen ....

2008-10-21 @ 17:33:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback