Långpromenad

Första november och minusgrader och ett tunt lager snö :) Vi gick på långpromenad och jag tog med mig kameran vilket var länge sedan. Bilder finns nedan. 

Fredagkväll och storm, vi gick ut och tränade :) Findus följde med och tyckte att apporteringen var roligast. Elliott sitter vid min sida och jag slänger iväg apporten - och genast rusar FIndus dit vilket gör Elliott mycket nervös och frustrerad och vill gärna springa fram på en gång och säga att det faktiskt är HANS apportbock. Så då fick vi lite stadgaträning på köpet. Vi tränar på att han ska greppa och komma direkt till mig, alltså ut och tillbaka så att det blir som lilla l eller stora I och inte som ett U som det var förut då han gjorde en rund sväng och kom tillbaka. (hängde ni med?) Det går fin-fint. Fast för någon dag sedan när vi tränade på em han det börja skymma så mycket att han inte såg apporten..... han fick nosa sig fram till den och då var det uppenbarligen dags att sluta. Igår fick han oxå prova på att hopp med apportbock i munnen, inga problem. 

Vi har börjat öva in hopp och jag kommer att göra det med musmatta. Har provat att ha godis/leksak bakom men det är svårt att plocka bort, han har stenkoll på om jag verkligen lagt någon där eller om jag luras. Kanske har jag gått för fort fram men jag kommer nog ändå gå över till att använda musmatta så att jag får drivet från mig utan att locka med att belöningen redan ligger framme.

Som ni märker börjar vi med lite nya moment, vi kommer lägga de andra på hyllan ett tag så att det inte blir för tradigt. Svängar i fot och greppning i apportering tränar vi på till nästa gång men sedan kommer linförigheten, apporteringen och inkallningen få vila och inte användas i annat än länkning. Nya moment att träna på är hoppet som vi ju börjat med och sedan blir det kanske ställandet och krypet? Har inte riktigt bestämt men jag märker att det känns kul att gå vidare, är rätt less på de tre vi hållit på med speciellt linförighet, seriöst det kan man ju nöta tills man dööööör. Men nu sitter det så pass bra att vi kan göra andra moment där det ingår. På träningarna med gruppen kommer vi börja träna på tandvisning och platsliggning så det är bra. Platsliggningen är jag inte jättenervös inför, han är rätt bra på det, kanske lönen för all stadgaträning jag gjorde med honom som liten skrutt. Men tandvisningen, där kommer vi få jobba......

















Alltså, jag vet att alla hundägare säger detta men jag har faktiskt världens vackraste och finaste hund! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback