Anlagsspår och röntgenresultat

Hej igen. Flytten sög musten och lusten ur mig men här kommer en kort uppdatering med senaste nytt. Elliott har ikväll klarat sitt anlagsprov i viltspår. Detta var hans omdöme:

"Mycket ivrig hund som dock lugnar ner sig på slutet. Missar vinkel 2 pga för hög nos, ringar och finner igen spåret 30m från vinkeln. Kryssar sträcka 4 av samma anledning. Hittar klöven med liten ringning. Kommer att bli en duktig spårhund! Träna medvindspår! Ta ned tempot!"

Domare Leif Roth

Så inga överraskningar direkt. Han har ju alltid varit het i spåret och under dagen fick han gå ett spår samt två långpromenader så han var ju inte så het som han kan vara. Han gick spåret på 11 minuter. Och att han inte sätter ner nosen ordentligt alltid vet jag ju oxå om men jag upplever att ju längre spåren ligger desto bättre går det, han måste fokusera mer. Anlagsspåret har ju bara legat 2-3 timmar och det var länge sedan vi gick ett spår som legat så kort. Så jag fick tipsen att stanna upp ibland i spåret och bara prata med honom för att få ner tempot samt bara gå medvindsspår ett tag för att få ner nosen. Brorsan Zico gick oxå sitt anlagsspår och klarade det!


När vi var hemma i Norrbotten var vi i Öjebyn och röntgade Elliotts höfter, armbågar samt ögonlyste honom och han fick u.a på ögon och armbågar samt A-höfter! Så himla skönt!

Annars har det inte blivit så mycket träning av i sommar utan Elliott har fått vara sällskapshund. Han har faktiskt lugnat ner sig betydligt när vi är hemma i Luleå och kan slappna av ibland :)




Bad i ån nedanför Henriks föräldrars hem.


Här åker Micke iväg i strömfåran.... (alltså med flit, det är roligt)


...och Elliott börjar direkt pipa och kastar sig efter för att kolla att allt är ok.


Elliott simmar själv i strömfåran. Jättebra träning! Som rehab-gym fast hemma och gratis!


Gräsytorna bakom huset


.....fortfarande bakom huset.


Tidigare i vår så mentalbeskrevs Elliott med syskon och vi har gått en liten jaktträningskurs. Lägenheten är bebolig och fin men inte helt klar ännu. De sista pusselbitarna (saker på väggarna, sista grejerna i arbetsrummet mm) är däremot lagt på is eftersom det inte känns akut och jag är rätt less. Ska försöka sätta in bilder senare i veckan. 

Annars ska vi ut och träna i skogen igen för att få ner tempo och nos så att vi kan fortsätta med öppen klass spåren. Funderar på att gå en kurs i sök med Eva-Karin och sen har jag ju byggt agility hinder i sommar som jag hoppas att jag kan hitta en plats att förvara och träna på. Och lydnad, både allmän och tävlings, står ju alltid på programmet. Planen var ju att jag skulle göra en hemsida i sommar men vi får se när det blir.......

Kommentarer
Postat av: Eva Nilsson

Grattis! Nu är det bara att köra vidare med öppen klass prov.

Kul!



Eva, Nisse o Terrace

2008-08-06 @ 22:42:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback