Svampplockning

Fortfarande sjuk och det blir inte så mycket action på dagarna. Igår började vi dagen med att städa i lill-skogen som ligger precis bredvid oss. En proppfull Ica-kasse blev det med mestadelös plastpåsar men även annat skräp. Usch för dom som slänger skräp i naturen! Efter det projektet var jag helt slut och lade mig och vilade till Elliotts besvikelse. Leka hela dagen är ju hans motto.

Långpromenaden gick sedan väääldigt långsamt för jag kände mig så dålig. Elliott undrade nog om det kunde gååå långsammare. Och det kunde det för helt plötsligt snubblade vi över några kantareller opch då satte mattes svampradar igång. Elliott  förstår inte riktigt det här med svampplockning, bärplockning är han med på för det går att äta men svamp? Varje gång jag böjer mig ner kommer han springandes för att se vad jag hittat. Det inkluderar stora oförsiktiga valptassar mitt bland alla svamparna och en blöt nos som trycks in i handen för att kolla vad jag har där. Han fick istället fick arton tokryck och slängde sig och rullade sig så att svamparna flög och matte skrek (ja, nästan iallafall, jag lyckades i sista minuten rädda kantarellerna).


image243
Dagens fångst.

Ikväll åkte vi ut i skogen för att träna med Åke och Bibbi och syskonen. Vi lade spår, tränade lite lydnad och provade vilt. Lydnaden var det lite si och så med, det märktes att det var ett tag sedan vi tränade med andra hundar om man säger så. Spåret gick bra fast jag tappade en av leksakerna så den ligger kvar i skogen. Elliott tog både truten, anden och ripan. I början fick jag locka honom lite men sedan tog han de andra. På fuktionsbeskrivningen tog han inte kråkan som användes då vilket jag blev förvånad över för han har alltid tagit allt vilt förut (förutom den suspekta älgklöven som jag fick locka med ett tag men alla fåglar). Så nu får vi tina upp de små fåglarna från frysen hemma lite oftare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback