Höstvecka på Småskär

Här kommer en jättesnabb uppdatering på vad som hänt sedan sist. Min pappa opererade aortaklaffen i hjärtat igår och det gick bra. Nu är det bara att hoppas att resten går bra också. Ni får gärna skänka honom en tanke. Då han opererades här i Umeå kommer min lillasyster med pojkvän hit ikväll och min storasyster imorgon. Fullt hus i våran 43kvm lägenhet med andra ord och det är även pga allt detta som ni får hålla tillgodo med en hastigt nedskriven up-date.

Elliott och jag har varit på smårskär i en vecka och haft det ljuvligt. Nu så här på hösten är det nästan inga andra stugägare där så han har sprungit lös hela dagarna och levt loppan. Han har badat mycket trots att temperaturen inte varit av det angenämare slaget men han bryr sig inte. Det blåste upp till kuling men han simmade ut bland vågorna ändå. Han har varit med och plockat svamp och lingon, något som kanske inte riktigt föll honom i smaken. Han snodde en kantarell då och då, inte för att han tycker om dem utan mer för att få en reaktion toro jag. Lingon gick han med på att äta efter ett tag men de är inte lika populära som blåbär. Han var med ut när vi tog up nät också och han var helt övertygad om att det var hans jobb att hämta upp bojarna som markerade var näten låg. Jag fick hålla i honom för att hindra honom från att hoppa i. När fiskarna kom upp så darrade hela han och gnällde i extas. Läskiga saker det där. Han visade dock inget intresse för att äta dem. Slemmigt!

Här kommer några bilder:

image244
Elliott med sin nya flytväst på bryggan innan vi börjat åka.

image245
Elliott och jag i båten. Jag med pappas flytoverall ifall någon undrar varför jag ser lite ohipp ut.

image246
På väg in i våran vik, Kyrkviken.

image247
På väg ut på utflykt för att plocka svamp.

image249
Elliott har koll i fören.

image250
Pappa, storasyster Andrea och lillasyster Lovisa.

image251
Här plockas och rensas det svamp!

image252
Och här med. Det ser ut som att vi börjar bli lite less......Elliott hämtar pinnar i bakgrunden.

image253
Dagens skörd. Vi har nog aldrig plockat så mycket kantareller här uppe.

image255
Elliott på sjöboden där han spenderade mycket av sin tid.


image258
Fikastund på svampturen.

image259
Vackra killen på sjöboden igen.

image260
Lingonplockning. Så där lagom roligt tyckte Elliott. Han höll till på "basecamp" innan han gav upp och började gå och äta lite lingon. "Men jag tycker faktiskt bättre om blåbär, det är bara för att jag inte har något annat att göra!"

image261
Tjolahopp, här kom en våg!

image262
Ehhh, det ser lite läskigt ut det där!

image263
Vänta matte....jag har hittat något...det ligger en ...blubb....STEN här, kan du tänka dig!

image264
Elliott hjälper de stora killarna att renovera stugan som pappa växte upp med.

image265
Ja, nämen jag tycker också att det här blir bra, gör så ni.

image266
Vid tjärnen. Snygg nytrimmad svans va? Jag passade på när Henrik inte var med för han är starkt emot att jag ska fara fram med saxen i svansen :)

image268
Stiliga killen!

image269
Svampplockning igen. Denna gång utan systrarna som hade åkt in till fastlandet igen.

image270
Det blåste upp till kuling och vattnet steg. Lite väl mycket då vårat sjöbodgolv hamnade under vatten. Underligt men ganska kul tyckte Elliott. Mindre kul tyckte pappa. Tll höger om Elliott sjöbodgolv och till vänster den riktiga vattenytan.

image271

Kommentarer
Postat av: ella

wow, vilka kantareller! Var hittar man sådana? Och härliga bilder på snyggingen Elliot.
Låter så dunderhärligt med svamp och bärplockning. Hösten är härlig, när den visar upp sig med sin färgstarka prakt i skogen.
Tanken till pappsen är i kosmos redan.
vi hörs
ha det gott

2007-09-20 @ 16:28:09
Postat av: Jimmy

Hejsan! Fina bilder du har tagit. Han är verkligen stilig Elliot =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback