Funktionsbeskrivning

Så var det dags för funktionsbeskrivning. Både Henrik och jag har blivit sjuka efter Stockholmsresan där det kramades med sjuka kusiner och dagen till ära öste regnet ner. Således på med superunderställ. yllekalsonger, dubbla fleecar, mössa, vantar och regnkläder.

Elliott och jag var först ut. Vi började med en landdel där apportering, sök och viltintresse studerades. Sedan var det dags för vattendelen där de kollade på vattenarbete och hur de uppträdde när annan hund arbetade. Funktionsbeskrivningen är ju inget test på individen utan för hela kullen och ska kunna göras på hundar som aldrig tränats tinnan. Själv skulle jag som förare mest vara passiv så inga prestationskrav alltså vilket var skönt.

Elliott är ju inne i sin lilla testperiod så här i puberteten så jag har inte tränat apportering på några veckor så jag anade ju lite vad som komma skulle. Som tur var bedömdes inte avlämningarna utan bara arbetet innan och där är han ju duktig. Men sen. Oh my godness! Som jag fick jobba för att få tillbaka hund och dummy. Ännu värre när jag skulle få tillbaka hund med kråka. Ingen passiv förare där inte. Jag var sjöblöt i svett när det hela var över. Just då kändes alla lager med kläder inte som någon hit.



image240
Bibbi, jag och Elliott.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback