Valpkurs: Skogspass

Sista valpkurstilfället var tänkt att vara ett dubbelpass ute i skogen men då endast tre ekipage kunde komma hade vi ett enkelpass men på samma tema. Vi lade personspår, viltspår (utan blod), och fick se på när Åke och Bibbi visade sök, budföring samt de moment som ingår i jaktprov.

Då Elliott gått lite spår inna lade jag något som skulle likna ett appellspår dvs ca 300m format som ett U. Vi hade innan stegat 100m och jag får väl erkänna att mitt spår kanske inte blev riktigt 300 m. Det kom en stig i vägen opch jag ville inte korsa den. Det tog ett litet tag innan han tog spåret och han var väldigt het (som vanligt) och flackade en del i början men vi kom fram till slutmålet med alla snitslarna nertagna.

Viltspåret började med en stunds nosande och funderande i "älggropen" som vi gjort. Men sedan tog han spåret, lugnare än personspåret. När vi kom fram till klöven var han mycket suspekt men nyfiken. Ta den ville han INTE. Matte busade med klöven och drog den i snöret och Ellitot skuttade efter och intog klassisk lekställning. Men ville fortfarande INTE ta den. Till slut plockade jag upp den och bar den tillbaka. Elliott skuttade bredvid och höll i snöret som klöven var bunden i och nafsade lite i den ibland men varje gång jag provade se om han ville ta den tyckte han att matte kunde fortsätta bära "det där". Men när vi var 10-15m ifrån de andra som stod och väntade, då tog han den plötsligt och var så stolt!

image157
Elliott i början av viltspåret, fortfarande fundersam......

image158
Titta vad jag hittade!

image159
Lite dragkamp för att höja intresset. Maskulin och kraftfull kroppsställning han har intagit......

image161
Budföring.

image162
Åke klär på Yra inför söket.

image163
Titta vad som låg i skogen!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback