Valpkurs: Extrapass

Igår hade vi det allra sista passet på valpkursen. Det var ett extrapass då det var så få som kunde komma på den egentliga sista dagen.

Vi gick två personspår var. Elliott fick först gå typ ett apellspår som förra gången. 300m och två vilnklar så att spåret går som ett U, 100m på varje sträcka. Sista vinkeln blev väl kanske mer av en böj än en vinkel då jag helt plötsligt (!) hamnat ganska nära vägen och inte hade 100m att gå utan att jag korsade den. I spåret låg två leksaker. Andra spåret var rakt  fram 200m och sedan en vinkel til höger. Här hade jag lagt ut två spårapporter i vanlig "pinnmodell".
Elliott var het som vanligt, det är underligt hur svettig man kan bli av att bli runtsläpad i skogen. Han gick iallafall jättebra. Tappade bort sig på två ställen på första spåret men hittade tillbaka och fortsatte utan problem. Det andra gick oxå bra, han gick på sidan av spåret ibland, han går ju lite "flackigt" ännu. Han markerade den första pinnen men tog den inte så Åke Busade meassor med den och kastade den sedan så han fick ta den. Den andra hittade han men tog inte (om jag minns rätt, blev plötsligt osäker. Närminnet är kort i tentaperioder, huvudet är fullt av så mycket annat) så jag busade med den. Han hittade iallafal spårslutet här oxå och Åke var jättenöjd med honom. Själva tyckte jag oxå han var jätteduktig såklart och det är skänt att ha någon som går med en och kan betrakta och säga vad de tycker. Ska jag vara ärlig så märker jag inte riktigt allt vad som händer då jag är mycket upptagen med att fokusera på var jag sätter fötterna så jag inte faller på näsan där jag dras med i högt tempo i kuperad skogsterräng. Längtar tills jag får spårlina så jag kan gå bakom och studera killen där framme bättre. Apropå det så har jag nu beställt både sele och lina och lite andra saker så nu väntar jag med spänning. Varför kan sakerna inte bara komma i brevlådan typ direkt efter man beställt, det är så JOBBIGT att behöva vänta flera dagar!

            
  Zico                      Inger, Zico o truten    Eva och Terrace          Eva, Terrace o truten

Sedan fick de bära fågel igen, kråka och trut. Inga problem för någon utan dem. Elliott släppte till och med fågeln frivilligt efter erbjudande om korv! Efter det bar det iväg till vattnet för lite vattenapportering. Det blev inte lika mycket simmande denna gång då antalet hundar var fler och det blev mycket bus och kamp om dummysarna istället. Scenariot blev ofta att en hund simmade ut och tog dummyn och kvar på stranden stod resterande i gänget och väntade tills "hämtaren" kom nära och då skulle alla ta ifrån den stackars simmaren dummyn. Sedan började jakten på den som till slut tog den. Så vi kopplade hundarna så att lille Terrace som inte hade simmat förr kunde få prova. Elliott var lite osäker i början men kom sedan ihåg hur man gjorde. Vattedummys är även de beställda.

image181
Dummyn är kastad (i övre vänstra hörnet). Den är till Tuffa som snällt sitter och väntar till vänster om Bibbi. Redan i vattnet är Zico, storsimmaren. Elliott strax bakom tillsammans med Morris. Längst bak står lille Terrace  som inte simmat förut, utom en incident när kompis Nisse som hoppade i "isvatten" och Terrace glatt ovetandes skuttade efter. I slutet av kvällen blev det några typiska valpsimtag för honom med. Plask, plask!

image182
Elliott på väg in med dummyn i ett klassiskt handväskegrepp.

Det är tråkigt att valpkursen är slut men träningen slutar ju inte för det. I sommar ska vi börja lite med apportering och träffas ute hos Åke och Bibbi då med. Sedan är det valpträff i juli. DET ska verkligen bli kul! Då kommer Zeke och Castor upp med sina ägare som vi aldrig träffat. Ser verkligen fram emot att träffas allihop och göra roliga saker tillsammans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback