Förrådsrensning och träning

I fredags hade vi den årliga förrådsrensningen. Om det tyckte Elliott INTE. Alldeles för lite uppmärksamhet på honom helt enkelt. Han fick först vara bunden ute med oss men började snart skälla som en galning. För att inte oraka upprörda känslor i området fick han då gå in. Skällandet fortsatte dock och med hänsyn till de närmaste grannarna fick han då komma ut igen... och sen fortsatte det så. Förrådet blev dock rensat och alla sakerna fick plats inne igen trots grannarnas tvivel.

image221
Här har sakerna burits ut och efter lite rensning ska de sedan in. Vårat förråd är den röda delen till vänster om dörren. You do the math....

image222
Leo kom och undersökte alla sakerna och lade sig att mysa under Henriks vinterjacka.

På kvällen lade jag ett spår. Det småduggade och jag hoppades att det inte skulle börja regna alltför mycket. Jag lade ett 300m långt spår med två vinklar, en till vänster och en till höger,  som jag gjorde mycket skarpare än tidigare då jag mer gjort "böjar". Nu gjordes lätt rundade 90 graders vinklar. Sen fick det ligga en timme medan jag handlade. Det gick bra trots duggregn men tempot var lite för högt idag med och det var svårt att hålla emot då linan blev ganska hal. Då vi forsade fram genom skogen missade han den första saken, en strumpa och missade faktiskt även spårslutet då jag ju fortsatt gå rakt fram efter att ha lagt klart spåret. Han tyckte vi kunde fortsätta :)

Annars har vi jobbat mycket med inlevereringar. Att han ska komma till mig (iallafall i närheten) och vara villig att släppa föremålet i fråga. Om han slänger det på marken nära mig räknar jag det som bra, kraven är inte så höga ännu. Allt är bättre än "du-får-jaga-mig-om-du-vill-ha-den" beteendet. Vissa dagar går det superbra och jag ser ljuset i tunnelt och andra dagar är vi tillbaka på ruta ett. Jag har även lånat en bok som jag tycker är bra, Lyckas med din hund i brukslydnaden av Mette Klavenes, så nu känns det lättare att börja jobba på de momenten.

I lördags åkte vi ut och tränade med Bibbi. Eva och Terrace var oxå med. Efter en vecka regn var det nu strålande sol och morgonens dusch var snart ett avlägset minne vilket gjorde att det inet gick att gömma sig för myggen. Puh! Apporteringsträningen gick bra. Han är mycket bättre på markeringar nu, det har jag märkt redan i veckan när vi tränat. Det är inlevereringarna som är det stora problemet och han hade inte alls lust att visa vad vi tränat på i veckan. Sedan gick vi ett spår, liknande det jag gick igår fast väderförhållandena var lite olika. Det var nog antagligen hans sämsta spår någonsin. Han var varm och trött och slarvade jättemycket. Vid varje sak i spåret verkade han tro (hoppas?) att spåret var slut och vid spårslutet lade han sig faktiskt ner som att han ville säga -Det är varmt och jag är trött, nu går jag inge mer! Sen for vi och svalkade av oss på stranden och Elliott lekte länge i vattnet som vanligt. Det fattades fyra snitslar efter de senaste dagarnas spår så kvällspromenaden blev på myren/i skogen där vi gick gårdagens spår. Alla snitslar var ju nere så jag gick ungefär där jag trodde att spåret hade gått och efter ett tag fick Elliott upp spåret och spårade faktiskt ända fram till spårslutet! Han var ju lös och brände inte alls i väg som vanligt utan stannade och vände sig om och kollade att jag var med, som han brukar när han är lös. Vid spårslutet stanade han som för att säga att här stannade vi igår, hur ska vi göra idag? Duktiga killen! Vi hittade dock bara en snitsel tyvärr..........

Kommentarer
Postat av: A-L, Cirrus & Mysak

Ni är uppenbarligen helt fenomenala på att packa & stuva! Fattar INTE hur det där gick ihop =)
Lycka till med träningen!

2007-07-18 @ 12:25:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback